donderdag 9 augustus 2018

Over wat ik allemaal niet kan, maar wel blijk te kunnen


Net zoals iedereen heb ik ideeën over wat ik wel en niet kan. Vaak gaat dat over hele praktische dingen, zoals dat ik best lekker kan koken en bakken, maar absoluut niet goed ben in excelsheets maken. Ik rijd niet onverdienstelijk paard, maar geef me geen hockeystick in de hand, want dan ben ik een gevaar op het veld. Maar dit gaat over dingen die je kunt leren. Als ik het komende jaar iedere week een uur besteed aan excel kan ik aan het einde van het jaar goed met excel omgaan, ook al vind ik het waarschijnlijk nog steeds niet leuk. Er zijn ook dingen die je minder expliciet kunt leren.

Ik ben er heel lang stellig van overtuigd geweest dat ik geen humor had. Ik kon geen leuke grapjes maken en begreep humor veelal niet. Zo kon ik absoluut niet lachen om bijvoorbeeld mr. Bean of andere vormen van slapstick, terwijl mijn hele klas dubbel lag. En er werd maar zeer zelden gelachen als ik een grapje maakte. Jaren heb ik volgehouden dat ik geen humor had. Ik had er inmiddels vrede mee gesloten en zag het als een gemis waar ik maar mee moest leven. Ik probeerde niet meer grappig te zijn en deed geen moeite meer om te lachen.

Nog zo’n overtuiging was dat ik niet creatief ben. Ik heb jarenlang klassieke muziek gemaakt, maar hoewel het een kunst is om de noten op de juiste manier van blad te spelen, is het geen creatieve bezigheid. Toen ik eens voor mijn opleiding een lied moest schrijven kwam er dan ook niks uit. Ook op het vlak van de beeldende kunst bakte ik er weinig van, waardoor ik er weinig lol in had. Ergo, naast humor was ook creativiteit niet voor mij weggelegd. 

De laatste jaren ben ik er achter gekomen dat ik mezelf daarmee jarenlang te kort heb gedaan. Ik heb wel humor, alleen het is niet de doorsnee humor die je veel op tv tegenkomt. Mijn humor heeft een zwart en snijdend randje en het zijn vaak doordenkers. Ook blijk ik wel een beetje creatief te zijn. Niet op de traditionele vlakken zoals muziek of kunst, maar geef me een naaimachine en ik bedenk en maak allerlei leuke kledingstukken. Tijdens het koken en bakken vliegen de ideeën mijn hoofd in, ik verzin allerlei recepten. Natuurlijk maak ik weleens een miskleun en smaakt het soms nergens naar, maar ik bedenk wél van alles. Best wel creatief dus! 

Ergens ben ik heel blij dat ik deze eigenschappen in mijzelf heb gevonden en nu ook weet hoe ik er vorm en invulling aan kan geven. Het is voor mij een uitlaatklep en een manier om mezelf te laten zien. En het maakt me nieuwsgierig. 

Wat voor dingen zou ik nog meer kunnen, waarvan ik altijd heb gedacht dat het niet in me zat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten