zondag 23 juni 2019

Het ligt aan mij

Na bijna 5 jaar thuiszitten ben ik een half jaar geleden weer aan het werk gegaan, een echte baan in de zorg, in een groot team van medewerkers. Behalve de uitdagingen in stemming en energie was er voor mij nog een grote uitdaging: hoe ga ik functioneren in een team?


In het verleden heb ik al eens in teams gewerkt. Nou ja, gewerkt… het werkte niet. Ik liep vast in de teams, zowel bij schoolprojecten als in een baan. Ik vond geen aansluiting bij mijn collega’s, integendeel zelfs. Steeds nadat ik circa twee maanden werkzaam was op een plek veranderde de verhoudingen en werd het contact met mijn collega’s steeds moeizamer. Op den duur wilde mensen niet meer met mij samenwerken of ontstonden er arbeidsconflicten. Altijd was er wel iemand waar ik wel mee kon samenwerken, maar de negatieve interacties hebben altijd de overhand gehad. Toen dat keer na keer gebeurde raakte ik ervan overtuigd: het ligt aan mij. 

Nu, na jaren thuiszitten en heel wat therapie ben ik de uitdaging opnieuw aangegaan, ik ging werken in een team. Voor de werkplek had ik een lijstje met eisen:

  • Werk op mijn eigen niveau, het moet een uitdaging zijn
  • Werk in de zorg
  • Afwisselend
  • Max. 24 uur per week
  • Eigen verantwoordelijkheid
  • Zelfstandig werken in een team
  • Collega’s met ongeveer hetzelfde werk- en denkniveau of hoger.

Er zaten nog wel meer wensen aan vast, maar dit was de basis. En dan dus die collega’s. De eerste weken ging het goed, ik had leuk contact met mijn nieuwbakken collega’s. Ik was behoorlijk op mijn hoede, paste op mijn woorden en was me erg bewust van mijn houding jegens anderen. Het was gezellig, ik leek geaccepteerd in het team en ik begon te ontspannen. 

Langzaam maar zeker sloop er wat wrijving in tussen mij en één collega. We probeerden te praten, de wrijving werd erger, tot we uiteindelijk bij onze leidinggevende zaten om over ons ‘arbeidsconflict’ te praten. Dat was het moment dat ik de handdoek in de ring wilde gooien. Het is nu toch echt bewezen: het ligt aan mij. Ik kan wéér niet langer dan een paar maanden in een team werken voor ik wordt uitgekotst. 

Gelukkig heb ik nu een aantal mensen om mij heen die mij steunen, die mij helpen om niet weg te zinken in de negativiteit, maar om de realiteit te blijven zien. En de realiteit is dat ik niet door het team word afgewezen. Ik heb een conflict met een collega, door redelijk aan te wijzen oorzaken, maar voor de rest ben ik gewoon oké. Denk ik. Ik weet het niet zeker, ik kan het moeilijk aan mijn collega’s vragen. Ik probeer hun gedrag positief te interpreteren: ze vragen me nog mee voor de lunch, ik maak regelmatig een babbeltje, ik word gevraagd om feedback te geven. Maar het blijft mijn interpretatie, ik weet het niet zeker en dat vind ik heel moeilijk. 

Het liefst zou ik opgeven, stoppen met werken en mijn kop in het zand te steken. Maar mijn loyaliteit naar mijn cliënten en mijn werk wint het van de angst, ik blijf hier werken. En nu die loyaliteit het gewonnen heeft realiseer ik me dat ik, ondanks alle moeilijkheden en angsten die ik ervaar bij het werken met collega’s, mijn werk heel erg leuk vind. Naast de energie die het kost haal ik er veel voldoening uit en leer ik gigantisch veel. 

Dus ligt het aan mij? Geen idee… soms denk ik van wel, soms van niet. Maar ik blijf het gewoon proberen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten