zondag 2 juni 2019

Slaappillen

Inmiddels slik ik alweer bijna 5 jaar antidepressiva. Ik begon er aan met heel veel weerstand, de eerste weken moest ik altijd huilen als ik mijn pil nam. Daarna ben ik gewisseld van medicijnen, heb ik nog (in overleg met de psychiater) gespeeld met de dosering en uiteindelijk zijn we uitgekomen op het punt waar ik nu ben. Ik slik elke dag braaf mijn pil, soms vergeet ik 'm, maar ik besteed er relatief weinig gedachten aan. Ik overweeg niet meer dagelijks om te stoppen, ik heb me er voor nu bij neergelegd. 


En nu komen andere pillen de hoek om kijken: slaappillen. Zoals ik al in een eerder blog schreef slaap ik over het algemeen makkelijk in en redelijk goed door, maar is de kwaliteit van mijn slaap vrij belabberd. Omdat ik nu werk wordt er meer van mij gevraagd en heb ik minder tijd om bij te tanken. Het gevolg is dat ik altijd moe ben. Na lang wikken en wegen heb ik de stap naar de huisarts gemaakt: wat kan ik hier aan doen en is slaapmedicatie een optie? 

'Nou...' zei de huisarts, 'zou het niet verstandig zijn om een slaaponderzoek te doen?' Gek genoeg was die optie nog niet in mij opgekomen, ik zie de slaapproblemen als een gevolg van mijn depressie. Toen ik er langer over sprak met haar klonk het steeds logischer, tenslotte slaap ik al van jongs af aan heel onrustig. Dus daarvoor sta ik nu op de wachtlijst. Maar in de tussentijd mag ik slaappillen, om de situatie draaglijk te houden. 

Slaappillen vind ik eng, heel eng. Ze staan er om bekend dat ze snel verslavend kunnen zijn. Het laatste wat ik wil is nog een probleem erbij! Dus heb ik met de huisarts afgesproken dat ik er één per week slik, om een beetje bij te tanken. Dat doe ik nu sinds een paar weken. Als ik zo'n pil neem ben ik binnen een kwartier knockout, wakker blijven is dan geen optie meer. De eerste helft van de nacht lijk ik dieper te slapen, de tweede helft zoals normaal. Als ik wakker word ben ik redelijk fris, gedurende de dag vervolgens nog moe. Ik vermoed dat dat de nawerking is van de pil. Ik heb nog niet helemaal scherp of ik in zijn totaliteit minder moe ben door die ene pil per week, het is ook zo lastig te vergelijken. Voor nu ga ik nog even zo door, in de hoop een goed beeld van de werking te krijgen. En dan maar hopen dat het slaaponderzoek een beeld gaat geven van wat er op langere termijn nodig is, want slaappillen kunnen ook niet voor altijd! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten